divendres, 20 de desembre del 2013

Decàleg del bon comunicador

Divendres dia 8 de novembre, a COED, haviem de portar llegit el llibre Com parlar bé en públic.
Un cop realitzada la lectura he arribat a la conclusió de la importància que té expressar-se correctament en públic per captar l'atenció de l'audiència.

Ens vam posar en grups de 4 i a partir dels apunts que haviem realitzat mentre llegiem el llibre cada grup, va establir les 10 idees principals. Un cop teniem els 10 consells que formaven part del nostre decàleg vam triar un portaveu de cada grup i entre tots vam redactar un únic decàleg de bon comunicador. Cal dir que els punts del decàleg són els que estàn en negreta.

1.- Controlar els  nervis. S'aconsegueix evitant els tics nerviosos i acceptant els propis nervis. No és aconsellable posar-se darrera una taula.

2.- Preparar correctament i prèviament el guió del discurs. Aquest guió ha de contenir les idees principals del discurs. Ha d'estar ordenat i estructurat. Cal tenir en compte a més a més l'audiència ja que aquesta no mostra el mateix interès en els diferents moments del discurs. L'atenció és màxima al inici i al final del discurs.

3.- Dominar la llengua i correcció lingüística, a més a més, riquesa lèxica.

4.- Realitzar un discurs clar, precís i breu. Aquests trets els aconseguirem amb frases curtes i seguint l'ordre lògic de les idees (subjecte + verb), cal dominar la terminologia sobre el tema i realitzar el nostre discurs a partir de frases actives i positives ja que la seva comprensió és més senzilla.

5.- Tenir clar l'objectiu del nostre discurs per tal de convèncer i persuadir l'audiència. Aquest procès comporta la modificació de l'opinió d'algú.

6.- Produir feedback amb la mirada amb el públic. L'orador ha d'actuar segons la reacció del públic (acció - reacció). Cal mirar al públic, fins i tot a aquells que no moestren interès per tal de cridar la seva atenció. Cal tenir alternatives en els exemples ja que no sempre són del gust de l'audiència i cal portar-ne preparats per utilitzar-los en cas de que no funcionin o no agradin els primers exemples posats.

7.- Tenir una correcte posició corporal. Algunes posicions correctes són: mostrar les mans i el cos sencer, no tocar-se la cara, no creuar les cames, tenir els peus separats i alineats...

8.- Controlar la veu. La veu a més a més de ser un instrument és un identificador, per exemple, pel nen la veu del seu professor/a és un referent. Cal tenir en compte les 3 V:

  • Volum: cal variar-lo per no caure en la monotonia. El públic agraeix que el volum sigui alt.
  • Velocitat: el discurs no ha de ser ni molt lent ni mol ràpid. El públic agraeix que es tendeixi a la lentitud per tal de poder assimilar tota la informació. Alguns recursos que podem utilitzar per a controlar la velocitat del nostre discurs són: repetir, obligar-nos a parar (obligatoriament conto fins a 3)...
  • Vocalització i articulació: cal pronunciar bé les paraules i vocalitzar per tal de que el públic entengui clarament el nostre discurs.
Un quart aspecte a tenir en compte en referència a la veu és l'actitud ja que la veu denota l'estat d'ànim de l'orador.

9.-  Estructurar el discurs. Cal dir de què parlaràs, parlar-ne i dir de què has parlat. L'expressió oral és efímera, de vida curta, i la repetició ajuda  al'oient a incorporar una idea, és a dir, assimilar-la.

10.-Controlar la respiració. Ha de ser profunda i pausada.



Aquesta activitat m'ha servit per tenir ben clars els 10 punts més importants que ha de posseir un bon comunicador ja que en el fons, els mestres són persones que comuniquen ja pot ser als pares o als infants. Penso que d'ara en endavant hem de tenir en compte aquest decàleg i posar-lo en pràctica ja que una de les eines principals d'un mestre és el discurs. La nostra professió es basa en acompanyar els infants en el seu procés d'aprenentatge, que no és senzill, i per tant, l'hem de facilitar amb el nostre discurs tenint en compte aquest decàleg.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada