dijous, 19 de desembre del 2013

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb l'ordinador. Les 4 metàfores

Podem parlar de 4 metàfores segons el rol que desenvolupi l'ordinador en el procés d'aprenentatge d'un nen:

1.- Metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.


Alguns programes també permeten la mateixa interacció que el nen i el professor tutor tenen en una aula, és a dir, el docent inicia l'aprenentatge, l'alumne respon i el professor avalua aquest coneixement. Aquesta interacció també es pot obtenir utilitzant alguns programes d'ordinador, i és aquest el que avalua al nen/a. Un avantatge però d'aquests programes és que permeten posar vídeos i/o recursos multimèdies que les fixes normals no ho permeten fer.

Un programa que segueix aquesta metàfora és el JClic.

Personalment crec que aquests programes únicament s'han d'utilitzar per a reforçar l'aprenentatge un cop que aquest ja s'ha produït ja que jo per exemple, com gairebé tots els nens, quan l'utilitzava anava provant opcions fins que encertava i podia passar de pantalla de manera que no aprenia gaire cosa.

2.- La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.

L'alumne és el centre, ell és qui controla i dóna ordres a l'ordinador.El paper del mestre seria doncs el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.Seymour Papert, a finals dels anys 60, va ser un dels principals teòrics d'aquesta concepció; va proposar la realització d'experiències d'aprenentatge "poderoses". Va crear el concepte micromon on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta seguint un procés reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer. Aquí us deixo l'enllaç d'una pàgina web on s'explica el llenguatge LOGO, el llenguatge utilitzat en aquests programes: http://www.xtec.cat/~smargeli/mates/logo/manual1.htm.

Personalment aquesta metàfora no m'agrada gaire ja que penso que el professor a d'acompanyar els nens en el procés d'aprenentatge i guiar-los. En aquesta metàfora el nen està sol durant aquest procés i el professor queda en un segon pla.

Una eina d'aquest tipus és scratch.

3.- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.


En aquest cas, el grau de llibertat de l'usuari és més limitat ja que pot variar els valors d'alguns paràmetres però no ne pot afegir de nous. 
Si utilitzem aquesta metàfora cal vigilar ja que a vegades es pot interpretar el món de manera errònia.

Un exemple d'aquest tipus de metàfora és Crayon o la Doctora Xinxeta.

4.- La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Considerem una eina com aquell aparell que ens facilita la realització d'alguna tasca que ja fèiem abans.
Per tant, en aquest cas l'ordinador ens ajuda a realitzar una tasca de manera senzilla.
Exemple: és més fàcil fer un forat a la paret amb un trepant que sense. L’ordinador és una eina perquè ens serveix per enviar e-mails, estar en contacte amb gent que viu lluny i que no veus normalment, buscar informació, abans l’havíem de buscar a l’enciclopèdia i el procés de recerca era més lent...

Jordi Vivancos, en canvi, pensa que l’ordinador va molt més enllà de ser una eina. 
Actualment podem fer coses que abans no podíem fer. Exemple: podem fer un treball alhora (Google Drive), podem incloure estadístiques i gràfiques, podem esborrar alguna part del document sens necessitat de tenir que començar de nou com passava amb les màquines d’escriure, podem realitzar vídeo-conferències amb 3 persones o més, el whatsapp (enviar un missatge i que el puguin veure diferents persones perquè estan en un mateix grup de contactes), podem veure pel·lícules, programes.. a les biblioteques on-line i aquestes són multimèdia (tant i podem trobar imatges, textos, vídeos).

En conclusió, cal tenir un coneixement prou ampli del funcionament dels ordinadors per a poder exprimir al màxim tots els recursos que aquest posa al nostre abast.

La informació que podeu veure en aquesta entrada ha estat extreta del bloc del meu professor i dels apunts que vaig prendre a classe el dia que vam parlar sobre aquest tema.

El Jordi ens va proposar que amb Word realitzéssim una taula amb les 4 metàfores i exemples d'aquestes. Per a buscar programes basats en aquestes metàfores vaig utilitzar edu365.cat i el cercador Google, on he posat per exemple: programes amb llenguatge LOGO i m'ha sortit el de la tortuga.
Un cop realitzada aquesta taula l'he pujat a scribd, una llibreria digital que permet als usuaris, publicar, descobrir i discutir publicacions originals en diverses llengües. Finalment he penjat l'arxiu Word que m'ha convertit scribd al meu bloc i el podeu visualitzar tot seguit:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada