dimecres, 23 d’octubre del 2013

Coses que no podem oblidar sobre els blocs

A l'assignatura de Gtic hem llegit el llibre  Usos educatius del blogs: Recursos, orientacions i experiències per a docents de Francesc Balagué i Felipe Zayas. 







Tal i com descriuen Francesc Balagué Puxan y Felipe Zayas Hernando en aquest llibre un bloc és un lloc web periodicament actuqalitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent. També es pot anomenar bitàcora; generalment aquest terme s'utilitza quan l'autor escriu com un diari sobre la seva vida, però amb la diferència que aquest diari és públic a la xarxa.


A continuació explicaré aquells aspectes que més m'hagin cridat l'atenció: 

-Podem classificar les persones en dos grups segons la generació a la que pertanyen: immigrants i nadius. Els nadius són aquelles persones que van néixer entre 5 i 15 anys enrere i són la primera generació que ha crescut immersa en aquest nou model tecnològic, la Net Generation o Generació Xarxa. Les persones nascudes abans de 1960 que s’adapten i aprenen tot de nou. El major problema actual és que la majoria de professors actuals són immigrants digitals. Els blocs permeten a aquestes persones iniciar-se en aquest món d’una manera senzilla i compartir el llenguatge dels nadius.


-Hi ha diversos tipus de blocs segons la seva utilitat i la seva administració: blocs de centre, blocs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat, blocs de professors (individuals), bloc d'aula del professor, bloc de professor -alumnes i bloc d'aula de l'alumne. Podeu saber-ne més consultant els meus apunts, clica aquí.

-El bloc ha substituït la revista d'anys enrere. Però, què és més interessant i útil, la revista o el bloc?


A la revista no tothom pot participar en ella mentre que en el bloc si. A més a més, la revista és limitada, no pots publicar les feines o treballs de 1000 alumnes, en canvi, en un bloc sí, és il·limitat i a més a més tothom hi pot participar.

El bloc pot ser llegit per una gran col·lectivitat de persones mentre que la revista es limita a la col·lectivitat d’aquella escola. A més a més el bloc és més econòmic i podem tenir material multimèdia com ara vídeos.



-El bloc obliga a reflexionar als alumnes i a esforçar-se ja que no únicament escriuen pel professor.  El fet d’utilitzar un bloc a l’aula proporciona protagonisme als alumnes, trenca la comunicació unidireccional i afavoreix els aprenentatges mitjançant les activitats dels alumnes. L’alumne ha de prendre decisions sobre el seu bloc i és necessari que tingui una certa llibertat per part del docent. Des del punt de vista educatiu el caràcter públic del bloc és una de les característiques més interessants. Els blogs serveixen per pensar, escriure, compartir (la responsabilitat de les tasques)  i participar, accions imprescindibles per a la creació d’un aprenentatge.

Penso que els blocs, en l'àmbit educatiu, són un gran recurs per a mestres i alumnes. Els mestres poden estar en contacte amb les famílies sense tenir la necessitat d'enviar cartes o e-mails a cada família, a més a més, poden utilitzar un bloc per a recollir la feina que han fet els seus alumnes. Pel que fa els alumnes, pot ser un espai on anar recopil·Lant la seva trajectòria com a estudiant i on aquest pot desenvolupar el llenguatge escrit així com també la seva autonomia i responsabilitat.


Per acabar m'agradaria adjuntar el glossari de paraules que el llibre ens proporciona i que penso que són interesants de conèixer:









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada